Onbewerkt voedsel is gezonder


Wat je eet heeft uitwerking op je lijf Een paar weken geleden schreef ik een blog over waarom diëten niet werken. Een dieet put het lichaam op een gegeven moment uit en is niet langdurig vol te houden. Maar wat moet je wel doen? Kiezen voor gezonde voedingsmiddelen. Het lichaam heeft namelijk brandstoffen nodig voor zijn lichaamsprocessen en ziet helaas geen verschil tussen calorieën uit een gezonde maaltijd of uit een ongezonde snack, maar het effect van deze voeding heeft wel degelijk effect op de gezondheid van ons lijf. In een stuk slagroomtaart of in een portie volkoren rijst zit in beide gevallen ongeveer 250-300 kcal, maar het effect wat deze voedingsmiddelen hebben op het lichaam is totaal anders.

Hoe zit dit dan?

Dit komt omdat een stuk slagroomtaart vooral ‘snelle’ koolhydraten, ongezonde vetten en geen vezels bevat en dus weinig voedingswaarde heeft en voor het lichaam dus wel energie levert maar geen voedingswaarde en dat volkoren volkoren rijst daarentegen uit ‘langzame’ koolhydraten, B-vitamines en veel vezels bestaat. Veel meer voedingswaarde voor dezelfde hoeveelheid calorieën dus!

Calorieënverbranding

“Maar deze calorieën worden toch allemaal door ons lichaam verbrandt?! Dat klopt, maar omdat er in onbewerkt eten veel meer voedingsstoffen zitten blijf je langer 'verzadigd' (je krijgt minder snel weer trek) en wordt de kans dat je nog zin hebt in dat stuk slagroomtaart krijgt behoorlijk kleiner.

Onbewerkt eten Het is dus lonend om te kijken wat je in je mond stopt. Als je je tijdens alles wat je eet de vraag stelt of het 'echt' eten of daarentegen bewerkt eten met allerlei toevoegingen als geur-, kleur- en smaakstoffen is dan ben je al een heel eind op weg naar bewust eten. Natuurlijk mag je op een feestje wel eens een gebakje eten of af en toe eens een stuk pizza naar binnen werken, maar het blijft belangrijk dat je je bewust bent van wat je nu eigelijk allemaal eet en deze ongezonde voedingsmiddelen af en toe eet.

Gezond eten

Dus niet zo vaak patat, pizza, gebakken aardappelen of pasta met kaassaus (de lijst is natuurlijk eindeloos aan ongezonde dingen die te eten zijn), maar wel genoeg groente en fruit, volkoren producten (als volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst), aardappelen om de vitaminen en mineralen en vezels binnen te krijgen. Verder niet teveel vlees, twee keer in de week vis en niet te vergeten voldoende zuivelproducten (een volwassen persoon heeft algauw een halve liter aan zuivelproducten nodig). Ook is het belangrijk dat je voldoende drinkt. Naast dierlijke eiwitten is het nog beter om te kiezen voor plantaardige eiwitten (Bijv. peulvruchten, noten en zaden) want ze bevatten naast eiwitten ook veel mineralen en/of gezond vet. (In het geval van noten is een handvol voldoende per dag).

Verpakkingen van voedsel De fabrikant heeft veel energie gestopt in het maken van een mooie en vrolijke verpakking. Ze weten natuurlijk allang dat mensen niet zo vaak op de achterkant van de verpakking kijken om te kijken wat er nu daadwerkelijk in zit. De consument laat zich vaak leiden tot het kopen van een verpakking met mooie kleurtjes en teksten, waardoor ze vergeten dat het eigenlijk helemaal niet zo gezond is en dat het product uit bijvoorbeeld heel veel vet en suiker bestaat. Op de achterkant (de ingrediëntenlijst) staan de kcal en voedingsstoffen en het is goed om hierop te letten voordat je iets koopt. Het eerste ingrediënt dat er op de verpakking staat is het hoofdbestandmiddel van het product. Staan daarachter nog een heleboel E-stoffen of een heleboel namen die je niet kent, dan weet je dat het bewerkt eten is. Een belangrijke regel om te onthouden is: 'hoe verser het product, hoe gezonder. De toevoegingen die er in het product zijn gestopt houden het bijvoorbeeld langer houdbaar of laten het er lekkerder uitzien (bijv. de kleurstoffen in snoep), maar al deze toevoegingen (additieven) komen ook allemaal je lichaam binnen en moeten ook weer worden afgebroken en dit kost met name de lever heel veel energie.

Het voordeel van het eten van verse producten is dat je eigenlijk bijna geen calorieën meer hoeft te tellen, want dan neem je 'echt eten'; onbewerkt voedsel met veel voedingsstoffen die als een orkest op een natuurlijke manier met elkaar samenwerken.

Geen diëten meer

Wanneer je (geleidelijk) overschakelt naar 'echt eten' dan verlies je, zonder druk in de weer te zijn met dure diëten of afval-apps, geleidelijk aan gewicht en wat nog belangrijker is: je gaat je energieker en gezonder voelen en er ook nog eens jonger uitzien. Wie wil dat nou niet?

Sporten en bewegen Naast gezond eten weet iedereen dat er ook moet worden bewogen. Je kweekt door het sporten en bewegen spieren en zoals je wellicht in mijn vorige blog hebt gelezen vindt er in spierweefsel meer verbranding plaats dan in vetweefsel, ook al doet je niets aan beweging: als je bijvoorbeeld op de bank of in bed ligt gaat de verbranding in je spieren gewoon door, terwijl dit niet gebeurt in het vetweefsel. Als je in de sportschool dus een kilo spieren bij elkaar hebt gesport dan verbrandt je wel 50 calorieën per dag meer!!

Spieren kweken doe je vooral door krachttraining.

Meer over krachttraining: http://www.telegraaf.nl/vrouw/

inbeweging/22804944/Wat_is_krachttraining.html

Helaas heb je geen spierbundels in 1 week tijd. Je moet er zeker wel 6 tot 8 weken voor aan het werk en helaas duurt het bij vrouwen langer dan bij mannen, want vrouwen bouwen eerder vetweefsel op dan spierweefsel en dat is ook de reden dat mannen eerder afvallen dan vrouwen.

Voedingsadvies Heb je nu moeite met het uitkiezen van 'echt eten'

of wil je weten wat je eventueel nog aan jouw voedingspatroon zou kunnen verbeteren,

dan kun je een afspraak maken voor een eenmalig voedingsadvies. Wil je hierbij ook nog kilo's kwijt dan zijn gewichtsconsulten een optie. Ik kan je als gewichtsconsulent helpen om (langzaam) over te schakelen op 'echt eten'. Je zult merken dat je je veel fitter gaat voelen en dat je veel meer energie krijgt.

Kijk voor meer info over gezond eten of gewichtsconsulten op: www.balansvoorjezelf.nl

#onbewerkt #gezondevoeding #fruitgezond

4 keer bekeken