Chili met sterke koffie en avocadosalade


Deze chili bevat alle smaken, namelijk pittig, zoet, bitter en zuur. Met de avocado-salade, de zilvervliesrijst, de tomaatjes en de tortillachips is het een pittige, maar wel gezonde maaltijd geworden. Ben je benieuwd hoe je het kunt maken? Probeer dit gezonde gerecht dan uit.

Chili

1. Maak sterke koffie van gemalen koffie, (4 schepjes koffie voor 2 kopjes).

2. Maak 2 rode uien en 3 teentjes knoflook schoon en snijd ze in kleine stukjes

Doe 2 blikjes tomatenblikjes in een steelpan en voeg hier de sterke koffie aan toe.

3. Doe de volgende kruiden bij het tomaten/koffiemengsel: 1 theelepel sambal, 1/2 eetlepel komijnzaad (djintan), 1 theelepel paprikapoeder mild, 1 eetlepel kaneelpoeder, 1 theelepel (keltisch) zeezout, 1/2 theelepel peper

4. Snijd 1 blikje mango in kleine stukjes en voeg dit bij het mengsel

5. Doe de koffie en de blikjes bonen erbij in en laat het geheel nog 15 minuten op een laag vuur door pruttelen.

Salade met tomaat, komkommer, avocado, lente-ui en appel

1. Was en snijd 125 gram kersttomaatje door de helft

2. Was en snijd een halve komkommer in kleine stukjes

3. Was 1 lente-ui en snijd deze in kleine stukjes

4. Haal het klokhuis uit de appel en snijd 1 appel in kleine stukjes

5. Haal de schil van de rijpe avocado en snijd deze in kleine stukjes

6. Doe alle ingrediënten in een mooie bak en meng het met 2 eetlepels olijfolie, 1/2 eetlepel Keltisch zeezout en 1 theelepel peper.

Garneer de chili met de salade, tortilla chips, (ik had een pittige variant) zilvervliesrijst en kersttomaatjes

Eet smakelijk

Tip: Eet minstens één keer in de week bonen. In deze chili zitten kidneybonen (nierbonen) en zwarte bonen. Ze bevatten veel anti-oxidanten en geven de nieren veel energie. Ook bevatten ze veel magnesium, wat weer bijdraagt aan gezonde spieren.


12 keer bekeken