Ik ga vandaag niet meer koken hoor!


Vaak hoor ik dat mensen geen tijd of geen zin hebben om te koken, omdat ze te druk zijn geweest of te moe zijn om nog te koken, terwijl er genoeg maaltijden zijn die je gemakkelijk en snel tafel zet.

We hebben vaak een excuus om niet te hoeven koken. (we zijn laat thuis van het werk, hebben veel hobby's, we moeten naar de sportschool of naar een vergadering, de kinderen naar de sport brengen enz...) en we bestellen dan snel iets bij de chinees of pizzeria of we zetten de frituurpan aan. Allemaal voedingsmiddelen met veel kcal waar we te zwaar van worden, terwijl we in dezelfde tijd dat we wachten op een bezorgmaaltijd of het eten ophalen een gezonde maaltijd op tafel kunnen zetten!! Onderstaande tips kunnen je helpen!!

Voorbeelden van gemakkelijke en gezonde maaltijden

  • Groente omelet met sla en krieltjes

  • Volkoren pasta met spinazie en gerookte zalm met een saus van light kaas

  • Zelfgemaakte maaltijdsoep van allerlei soorten groente en een bouillonblokje

  • Wraps met gerookte kip, doperwtjes, paprika en sla

  • Maaltijdsalade met ham-reepjes, komkommer, olijven en noten

  • Bonen in chilisaus (uit blik) met paprika en ananas

  • Chinese mie met garnaaltjes en roerbakgroente

NB Wil je de recepten ontvangen? Mail dan even, dan stuur ik ze je toe.

Meer tips om meer tijd over te houden om gezond te eten:

1. Maak een dubbele portie eten en vries deze in Maak een dubbele portie van bijv. maaltijdsoep, macaroni-groente met gehakt of een ovenschotel lasagne en vries dit in. Deze portie kun je de avond van te voren uit de diepvries halen en alvast in de koelkast zetten. Je hoeft dit op een drukke dag dan alleen nog maar warm te maken.

2. Maak een weekplanning voor wat je wilt gaan eten Met een weekplanning heb je in zicht wat je op elke dag van de week gaat eten. Je legt de agenda erbij en kijkt wanneer je druk bent en iets gemakkelijks kunt klaarmaken of wanneer je wel in de gelegenheid bent om een iets uitgebreidere maaltijd te maken.

3. Voer vaste dagen in waarop je iets eet

Mijn weekmenu ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: maandag: gekookte aardappelen met bloemkool en rundvlees (restjes jus bewaar ik altijd) dinsdag: volkorenspaghetti met rode saus en groentemix van paprika, ui, knoflook en stukjes wortel) woensdag: gekookte aardappelen met diepvriesspinazie en kabeljauw uit de oven donderdag: nasi van zilvervliesrijst met verse groenten en stukjes kipfilet vrijdag: gekookte aardappelen met worteltjes en doppertjes en zalm uit de oven zaterdag: stamppot zuurkool met magere rookworst

zondag: groentesoep van restje groente met stokbrood. Door het maken van een planning eet je gevarieerd (verschillende soorten groente en vlees of vis) en krijg je alle voedingsstoffen binnen.

4. Haal niet elke dag boodschappen, maar doe dit één tot twee keer in de week Door een paar keer in de week boodschappen te halen houd je tijd over. Schrijf alle boodschappen op een lijstje, zodat je niets vergeet.

5. Leg een voorraad basisvoedingsmiddelen aan Zorg voor voldoende basisvoedingsmiddelen in de voorraadkast of in de vriezer, zoals aardappels, pasta, rijst, gedroogde bonen op de voorraadplank, broden, vlees, diepvriesgroente in de diepvries, fruit op de fruitschaal en groente in de groente-lade. Bloem en maizena, groente in potten (liefst niet teveel uit blik eten).

Door een voorraad te hebben kun je, als je bijv. vrijdags de boodschappen haalt in het begin van de week de verse groente en vlees opeten, in het midden van de week weer verse producten halen en de rest eten uit voorraad, die je steeds weer aanvult als je iets gebruikt (door het op een boodschappenbriefje te zetten, zodat het niet vergeet te halen)

6. Kook een dag van tevoren Terwijl je kookt voor vandaag kook je ook alvast voor de dag erna. Dit is vooral handig als je weet dat je de dag erna een drukke dag voor de boeg hebt. Wanneer je thuis komt hoef je dit alleen nog maar op te warmen. Zuurkool en light rookworst Bijvoorbeeld zuurkoolschotel. Je schilt dus voor twee dagen aardappelen (voor puree neem ik altijd een dubbele portie) , je warmt zuurkool op en voegt hier rozijntjes en ananas doorheen, je maakt van de gekookte aardappelen puree met melk en een klein klontje boter, doet dit samen met de zuurkool in de ovenschaal en dekt deze af met aluminiumfolie. De volgende dag een half uur op 200 graden in de oven en klaar is kees. Tip: Lekker om er ook nog kaassaus erheen te maken, dan zit er veel smaak aan het gerecht. Light rookworst erbij en je hebt snel een lekkere en gezonde maaltijd.

7. Maak een maaltijdsoep van de restjes uit de koelkast

Wanneer je één tot twee keer in de week boodschappen haalt dan heb je vaak iets over, bijv. prei, wortels, knolselderij, bloemkool of broccoli. Hiermee kun je gemakkelijk een heerlijke gezonde soep maken. Snijd alle groenten in kleine stukjes, zet een pan met water op en doe er een bouillonblokje in en voeg de groenten toe. Op smaak brengen met zout, peper, kerrie en maggi.

Met deze tips ben je bezig met het bevorderen van jouw gezondheid en het komt je gewicht ook nog eens ten goede!!

Wil je nog meer tips, maak dan afspraak voor een gewichtsconsult.


0 keer bekeken