6 tips om lekker fit het jaar door te komen


De voornemens die je begin januari hebt gemaakt ben je vaak snel weer vergeten. Wat kun je doen om fitter te worden in 2017? Tip 1 Focus je op één ding Een drukke levensstijl zorgt ervoor dat je vaak veel haast hebt, niet bewust leeft en er hierdoor vaak niet altijd toe komt om gezond te eten of om voldoende te bewegen. De kwalijke gewoonten sluipen er langzaam weer in en dat merk je aan je lichaam. Door je te richten op één goed voornemen kun je het beter waarmaken om te doen. Tip 2 Stel doelen Stel doelen Als je meer wilt gaan bewegen, doe dit dan ook. Geef je dan op voor de sportschool (of wat je leuk vindt) of begin met wandelen of fietsen op een vaste dag in de week. Zet deze dag in de agenda en sport of wandel die vaste dag (of vaste dagen) zonder smoesjes. Laat het niet bij voornemens, maar onderneem actie!! Als je gezonder wilt eten, koop dan gezonde producten. Zoek een lekker recept en ga aan de slag. Geniet Bedenk tevens waarom je meer wilt bewegen? Ga niet sporten omdat het moet, maar probeer te voelen dat je er lekker ontspannen en fit van wordt. Geniet van de lekkere smaken van een zelfgemaakt recept! Door het stellen van een doel (en dit hoeft niet persé een lager gewicht te zijn die je wilt bereiken) ben je gefocust op het eindresultaat. De één heeft bijvoorbeeld als doel om in de bikini te lopen zonder zich te hoeven schamen, terwijl de ander als doel heeft om zich fitter te willen voelen. Een doel is voor iedereen persoonlijk, maar wel belangrijk om te bedenken. 3. Eet en drink producten uit de schijf van vijf Als je gezonder wilt gaan eten dan is eten volgens de schijf van vijf de beste optie. Omdat veel mensen de schijf van vijf niet echt aanspreekt wil ik hier toch nog even kort uitleg over geven: De schijf van vijf bestaat uit de volgende schijven:

schijf 1 Groente en fruit schijf 2 Graanproducten, aardappelen, pasta en rijst schijf 3 Zuivelproducten, noten, vis, vlees en eieren schijf 4 Vetten en olie schijf 5 Dranken (water, thee) Praktisch kun je de schijf van vijf het beste als volgt gebruiken: Neem bij elke hoofdmaaltijd iets uit elke schijf Zo krijg je zo alle voedingsstoffen binnen die het lichaam nodig heeft.

In mijn praktijk valt het mij op dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien als het gaat om voedingsmiddelen en wat er nu wel of niet gezond is. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de wetenschappelijke onderzoeken die worden uitgevoerd en die eerdere adviezen achterhalen, waardoor het lijkt alsof je niets meer mag eten. Er komt steeds meer kennis bij over voeding. Als gewichtsconsulent werk ik met de voorschriften van de gezondheidsraad die worden vertaald door het voedingscentrum.

4. Doe bewust boodschappen Supermarkten hebben veel marketingtrucjes die ervoor zorgen dat je producten koopt waarvan je denkt dat ze gezond zijn, terwijl ze ondertussen zijn volgestopt met allerlei toegevoegde geur-, kleur- en smaakstoffen. De misleidende verpakkingen zien er vrolijk uit met allerlei gezonde producten op de voorkant, maar vaak zit er van zo'n gezond ingrediënt maar heel weinig in. Lees daarom de etiketten en kijk naar wat er het eerst wordt vermeld op de ingrediëntenlijst: Daar zit het meeste van in. Staat bijvoorbeeld suiker vooraan, dan zit hier het meeste van in. Verder zijn verse producten natuurlijk toch het gezondst!! 5. Ga aan de slag met overgewicht, maar laat kinderen niet afvallen Overgewicht heeft veel negatieve gevolgen voor de gezondheid. Je kunt er o.a. hart- en vaatziekten en diabetes 2 van krijgen. Als gewichtsconsulent help ik zowel volwassenen als kinderen met wat ze het beste kunnen eten en geef ik ook over veel andere onderwerpen informatie. Wanneer ouders met kinderen besluiten om af te vallen is het goed om gezond te koken, maar zorg ervoor dat zij hun kinderen niet op een dieet zetten, wanneer ze nog in de groei zijn. Ze zijn namelijk hun energie nodig voor de groei (van hun botten en spieren) en komen op een gezond gewicht door het eten van gezonde producten en doordat ze in de lengte groeien. Door ervoor te zorgen dat ze niet nog meer aankomen kun je ze helpen om zo op een gezond gewicht te komen. 6. Las 1 minuut per dag een rustmoment in Door te kijken naar waar je hart ligt krijg je oog voor wat echt belangrijk is. We hebben allemaal de neiging om door het leven te 'jagen' en daarom is het goed om elke dag een rustmoment in te passen. Hierdoor krijg je meer contact met wat je nu eigenlijk graag wilt doen of wie je wilt zijn. Je neemt als het waren een kijkje in 'jouw lichaam en in jouw gedachten'. Rust kunnen je overal waar je bent inpassen; of je nu in de bus zit of op de bank in de woonkamer een ademhalingsoefening van 1 minuut is voor iedereen te doen. (laat bijvoorbeeld de inademing eens 4 tellen duren en adem daarna ook 4 tellen uit. Je zult merken dat je dan tot rust komt). Omdat je gaat merken dat het heerlijk is om even rust te creëren zul je dit steeds vaker gaan doen. Door een relaxmoment kom je even tot jezelf en komen jouw gedachten tot rust.

Vind je dit een leuke blog? Deel hem dan. Wil je meer tips over gezondheid, ontspanning of over afvallen kijk dan op mijn site. Ik help je graag verder. Praktijk Balans voor jezelf, Stationsweg 23 b Wijhe 06-30984858


93 keer bekeken