Wat heeft stress te maken met magnesiumtekort?

February 25, 2016

 

Wist je dat maar liefst 60% van de Europeanen een magnesiumtekort heeft!!  

En wist je dat dit tekort aan magnesium 

vaak wordt veroorzaakt door teveel aan stress

en dat we bij veel spanning juist magnesium nodig hebben, waardoor we door een tekort nog meer gestrest worden!!

 

 

In mijn praktijk kom ik vaak mensen tegen die opgebrand

en moe zijn. Ze hebben weinig energie en klachten
als hoofdpijn, een pijnlijke nek of schouders.
Ook valt mij op dat veel mensen zich niet goed kunnen ontspannen,
omdat ze 'teveel in hun hoofd' zitten. Dat merk ik bijvoorbeeld 
tijdens het geven van een ontspanningsmassage als ze koude handen
en koude voeten hebben of veekl kramp in de kuiten
en zogenaamde 'wormen in de benen' (onrustige benen, vooral 's avonds).


Waarom is magnesium zo belangrijk voor ons lichaam?
Magnesium behoort tot één van de belangrijkste mineralen
die ons lichaam nodig heeft, naast water en zuurstof. Een tekort kan zowel lichamelijke- als psychische klachten veroorzaken. Magnesium is dus een echt antistress mineraal.

Waar zorgt magnesium voor?
* overbrengen van prikkels door de zenuwbanen
* ontspannen van de spieren (voorkomen van spierkramp
   in benen en voeten en onrustige benen of spierpijn)
* verminderen van vermoeidheid en lusteloosheid in tijden van stress
   en inspanning
* de opbouw van spieren en botten 
* de aanmaak van hormonen (een goede hormoonbalans)

* activeren van enzymen (o.a. DNA)
* regelen van allerlei mineraal gehalten (van calcium, koper, zink, kalium)
* regelen van gehalte aan vitamine D
* verminderen van hart en bloedvaatziekten (bijv. verbeteren van bloeddruk,
  regelen van hartritme
* regelen van de bloedsuikerspiegel 
* regelen van het cholesterolgehalte
* tegengaan van obstipatie (minder maag en darmkramp)
* verminderen van migraine
* verminderen van angst- en paniekaanvallen

* regelen van goed slapen (door melatonine)

*beschermen tegen zware metalen en chemische stoffen (roken,straling, 
  chemotherapie, toxines en alcohol)


Wat zijn de symtomen van een magnesiumtekort?
* kramp in de spieren (vooral in kuiten en nek)
* rusteloos voelen en niet meer kunnen ontspannen

* koude handen en voeten
* vergeetachtigheid
* minder weerstand (eerder vatbaar voor virussen, bacteriën, schimmels en
   parasieten)
* minder energie uit voeding opnemen (daardoor vermoeid)

 

Wat zijn de klachten van een langdurig magnesiumtekort?
* hartkloppingen
* spasmen
* spijsverteringsproblemen,
* spastische darm
* chronische vermoeidheid
* postnatale depressie
* overgevoeligheid
* astmatische klachten
* allergieën
* depressiviteit,
* slapeloosheid
* versnelde botontkalking bij vrouwen na de overgang.

 

Hoe kun je testen of je een magnesiumtekort hebt?
In het ziekenhuis een bloedtest én een celtest laten doen!!
Vaak wordt alleen een bloedonderzoek gedaan, dus is het goed om
bij twijfel ook om een celonderzoek, omdat magnesium in elke cel aanwezig is en ongeveer de helft zich in de botten bevindt (in combinatie met calcium en fosfaat) en maar 1% in ons bloed is te vinden. 

 

Wat zijn de redenen van magnesiumtekort?


Een verkeerd eetpatroon en bereiden van voeding
We eten te veel calcium en krijgen te weinig magnesium binnen via onze voeding (calcium en magnesium hebben elkaar in een bepaalde verhouding nodig en moeten dus in balans zijn). Enerzijds zit er te weinig magnesium in de voeding doordat de grond is uitgeput door het gebruik van kunstmest waardoor er niet genoeg magnisium in de planten terecht komt.
Ook verdwijnt er magnesium uit de voeding door het verhitten van de voeding.

 

Ons eetpatroon bestaat veel uit:
* een overschot aan verkeerde voedingsmiddelen, zoals teveel wit brood, witte
  pasta, snoep, gebak, koekjes. (snelle suikers)
* teveel bewerkte voeding (bijv. aspartaam)
* de voeding bevat teveel calcium (drinken van veel melk en eten van veel zuivelproducten onttrekt calcium uit de botten)

Dieet volgen
Het volgen van een dieet heeft ook gevolgen voor het mineraalgehalte. Op dat moment neemt ons lichaam te weinig voedingstoffen op.

Medicijngebruik
In bepaalde gevallen kan een tekort aan magnesium ook te wijten zijn aan medicatie inname.

 

Met voeding kun je meer magnesium binnen krijgen
Toch kun je, wanneer je een gering magnesiumtekort hebt, met gezonde voeding al veel bereiken. Als je echter een extreem magnsiumtekort hebt dan is uitermate gezond eten alleen niet voldoende. Dan moet je een supplement bijslikken. Een supplement slikken mag je echter niet te lang doen, want dit is nadelig voor het lichaam. 

 

Conclusie
Het probleem van stress kan dus liggen in een magnesiumtekort.
Ga allereerst naar de huisarts om dit zeker te weten en zorg dat je momenten van ontspanning voor jezelf inbouwt.
Verder kan ik met 'het ontspannings arragement' die hieronder is vermeld, wat spanning bij je weghalen en testen of je een eventueel magnesiumtekort hebt. 


Speciaal 'ontspannings' arrangement bij praktijk 'Balans voor jezelf'

 

Om je op weg te helpen om wat spanning kwijt te raken heb ik een speciaal ontspannings-arrangement samengesteld, die bestaat uit:

* Een anti-stressbehandeling 
   Dit is een onderdeel van de sensi therapie en hiermee haal ik spanning weg
  dmv behandelen van twee meridianen. 

* Voedingsadvies 
   Ik bekijk jouw voedingpatroon en de verhouding aan voedingsstoffen,
   vitaminen en mineralen. Wanneer er sprake is van magnesiumtekort kan
   ik hier voedingstips over geven. 
*  Nek-, schouder en hoofdmassage
   Naast een nek-, schouder en hoofdmassage kan er gekozen worden
   voor een wellnessmassage.
* Testen van een tekort aan magnesium (onderdeel van sensi therapie)


 

De combinatie van bovenstaande behandelingen levert heel goede resultaten op om van de spanning af te komen. De behandeling duurt ongeveer een uur.
Wanneer je belangstelling hebt, neem dan even contact op, dan stemmen we even wat dingen op elkaar af. Ook is het nodig dat je twee dagen een voedingsdagboek bijhoudt, zodat ik een analyse kan maken van jouw eetpatroon.

 

Bronnen:gezondheidsnet, jessevdvelde magnesiumtekort, gezondheidsplein

 

 

 

Please reload

Search By Tags
Laatste bericht

Nieuw: massage, speciaal voor kinderen en volwassenen met een lichamelijke of mentale handicap.

October 15, 2018

1/9
Please reload

Eerdere berichten